Treinreis en eerste dagen in Jaipur

Dag 3 we staan zeer vroeg op want om 4:00 uur al vertrekken we al naar het station. OP het station aangekomen lopen we naar onze trein die er toch we iets anders uitziet dan die van de NS. Ondanks dat we niet eens derde maar tweede klas reiden lijkt ons treinstel wel op een verbouwde veewagen.

Om half zes vertrekken we (nu al met een half uur vertraging).  Bij verlaten van Delhi komen we langs de eerste sloppenwijken alwaar we de eerste simultaanschijters tegenkomen. Het blijk dat de spoorweg een van de meest geliefde plaatsen is om een grote boodschap te doen.

Onderweg komen we langs een aantal plaatsen die je al van te voren kan ruiken, ook hier weer overal voldoende simultaanschijters te vinden. Op elk station springen er weer nieuwe mensen in de trein die weer van alles willen verkopen aan je. Zo af en toe komt er een jongetje onder je benen langs die tegen betaling de vloer met een doek komt schoonvegen.

Met een stijve kont van het zitten op de harde bankjes komen we uiteindelijk in Jaipur aan. Eerst een flinke wandeling naar onze bus want deze kon niet in de directe nabijheid van ons aankomst perron parkeren

Wanneer we aankomen op ons hotel komen we heerlijk tot rust in het zwembad bij ons voormalig paleis.

's avonds weer een buffet op het dak van het paleis, gevolgd door een folkloristische dansvoorstelling in de hal van het hotel.

Op de vierde dag hebben we heerlijk uitgeslapen de wake-up call was pas om half 8. Na een heerlijk ontbijt stapten we weer in de bus voor een optionele excursie waaraan iedereen mee deed.

Als je naar Jaipur komt moet je zeker een bezoek brengen aan het Amberfort (je weet wel van de rijstreclame met Boudewijn Buch).
Het Amberfort was dus dan ook de eerste bestemming van de excursie, eerst met de bus en het laatste stukje met een jeep naar boven (we hadden ook voor een olifant kunnen kiezen maar die zouden we later op de reis toch wel veel vaker gebruiken)

In het amberfort blijkt dat niet alles een puinhoop is in India, dit fort is namelijk prachtig onderhouden, je voelt je in dit fort net alsof je in  een sprookje zit van 1000 en 1 nacht. Verrassend was hoe ze door gebruik van allerlei techniekjes er toch voor konden zorgen dat het lekker koel is in het fort in een tijd dat airco's nog niet bestonden. lopend door de verschillende vertrekken en binnenplaatsen bleek dat het hier behoorlijk warm kan zijn dus er werd volop water gedronken (let wel op of dat je waterfles goed gesloten is want die beestjes in het water kan toch niet echt gezond zijn)

Na het Amberfort zijn we even gestopt bij het Waterfort welke door de Maharadja gebruikt werd als het in het amberfort echt te warm werd. Na uitgestapt te zijn worden worden we weer gelijk belaagd door mensen die je weer allemaal kitscherige troep willen verkopen. Er zijn zelfs mensen die bewust voor je beeld van de camera gaan staan zodat je geen foto kan maken het fort voordat je hun hebt betaald om op te rotten, nou daar trappen we dus niet in.

Als laatste stonden de tombes van de maharadja op het schema, wederom belaagd door groepen kinderen (deze keer echter wat minder vervelend soms zelfs aardig)

Op de terugweg door de stad komen we langs typische Indiaase straattaferelen, alles loopt door elkaar koeien, varkens, geiten riksja's en heel veel auto's. halverwege naar het hotel werd gestopt bij een tapijten en linnenbestempeling fabriek.
Natuurlijk was het de bedoeling dat hier weer veel tapijten gekocht zouden gaan worden, jammer genoeg voor de verkopers is het alleen gebleven door enige kledingstukken.

's avonds nadat we zijn teruggekomen en bijgekomen in het zwembad, hebben we voor het eerst onze e-mail gecheckt. Het vinden van een internet café is echt niet moeilijk op elke hoek van de straat kan je er namelijk wel een vinden. en ook niet duur voor ƒ1,50 per uur.