Home Reisverslag Foto's Route
Portugal
Evora, Tomar, Fatima, Coimbra, Lissabon, Albufeira, Senhora da Rocha

Op het vliegveld van Faro staat onze auto klaar

Maandag 19 augustus 2002. s-Ochtends vertrokken we niet al te vroeg voor een heerlijke relax-vakantie naar Portugal. Het begon al heel relaxed omdat we niet ver hoefden te reizen naar het vliegveld en de vlucht duurde ook niet lang. Het langste duurde de tijd in Rotterdam, waar we moesten wachten totdat het vliegtuig weer schoongemaakt was. We landden op Faro, waar we na de normale procedure van uitstappen en koffers ophalen op weg konden naar de auto, die voor 1 week van ons zou zijn. Het was een nieuwe Opel Corsa. Het was nog even passen en meten om onze koffers erin te krijgen, maar dat lukte, zodat we daarna op weg konden naar ons hotel in Albufeira. De eerste overwinning was om Albufeira te vinden en vervolgens ons hotel daar. Al met al lukte dat toch wonderwel. in Albufeira hadden we nog alle tijd om ons op te frissen en rond te wandelen. We vonden snel een eettentje waar we heerlijk gegeten hebben. Daarna hebben we nog wat rondgekuierd tussen de massas mensen. We verbaasden ons over de drukte en over het enorme aanbod van eettentjes en de gebruikelijke souvenirs. We hebben het niet al te laat gemaakt, omdat we de volgende dag op tijd wilden vertrekken.
s-Nachts werden we nog een paar keer wakker door vakantiegangers die hun zangtalent ten gehore wilden brengen in de nabijgelegen Karaoke-bar en door een paar gasten die hun quad wilden uitproberen. Verder waren er ook een paar honden die de boel moesten bewaken.Evora

Dinsdag 20 augustus 2002.We waren wonderwel toch uitgeslapen toen we aan de auto-rit naar Evora begonnen. We hebben genoten van het zonovergoten landschap. De mooie heuvelachtige glooiingen etc. Met veel geel gras, van de droogte.
In Evora waren we vroeg bij ons hotel, we moesten wachten omdat de kamers nog niet schoongemaakt waren. We hebben toen al een eerste verkenningstocht gemaakt door het mooie stadje. Prachtige gebouwen en leuke straatjes. We hebben nog in een leuk klein zaakje gegeten, daar moesten we ons behelpen met handen- en voetenwerk om ons verstaanbaar te maken, maar we hebben er lekker gegeten. Daarna waren we toch wel erg moe en zijn we teruggegaan naar het hotel, waar we een paar uurtjes aan het zwembad hebben doorgebracht. Griezelen in de Capelo dos OssosHet was er gezellig rustig.s-Avonds zijn we terug het stadje in gegaan en hebben ons daar weer een heerlijke maaltijd laten voorschotelen. Wel moesten we even letten op wat allemaal al op de tafel stond nog voordat we plaatsnamen, we moesten toch wel even zeker weten dat we daar niet voor hoefden te betalen als we er geen gebruik van maakten. Het was er wel gezellig. Terug naar het hotel voor een goede nachtrust.

Woensdag 21 augustus 2002. Omdat we de vorige dag nog niet alles gezien hadden en het nog vroeg was zijn we nogmaals het stadje Evora ingelopen en hebben geprobeerd om mooie fotos te maken van de tempel van Diana, het Aquaduct dat nog door het stadje loopt en nog vele andere bezienswaardigheden. Nadat we op een terrasje tot rust waren gekomen was onze nieuwsgierigheid gewekt door het bordje: Capelo dos ossos. We hadden al geconcludeerd met wat Latijnse kennis dat het niets met ossen, maar wel iets met botten te maken zou hebben. We kwamen tot onze verrassing uit in een kapelletje dat van boven tot onder bekleed was met botten en schedels van zon 5000 dode monniken. Het was heel macaber, maar het was mooi gedaan, we werden er wel stil van. Daarna hebben we de auto weer volgeladen en zijn we naar Tomar vertrokken. Ook nu was het weer een mooie rit door het Portugese land. Met zn pitoreske dorpjes en (zo leek het wel) met op iedere heuvel een of ander oud kasteel.
Even uitrusten in TomarIn Tomar hebben we onze koffers in de hotelkamer achtergelaten en zijn we naar het kasteel van de Tempeliers vertrokken. Gelukkig lag dit dichtbij het hotel, want we meenden dat we toch niet meer zoveel tijd hadden. We hebben de uitgebreide wandeling door het kasteel gemaakt en het was zeer indrukwekkend. Het werd hier en daar nog wat gerestaureerd, maar het was machtig om te zien welk een rijkdom er in die tijd bezeten werd door de Tempeliers. Na dit indrukwekkende gebouw zijn we nog even het stadje in gelopen en hebben nog een kleine Moskee bezocht.
s-Avonds hebben we weer hee
rlijk gegeten in een goedlopend, drukbezocht zaakje dat in een van onze reisgidsjes werd aanbevolen. Wij waren net op een tijd om een leegstaand tafeltje te bemachtigen. De gegadigden na ons moesten op de reling van de brug op een leegkomend tafeltje wachten.

Donderdag 22 augustus 2002
Vandaag meteen naar Coimbra vertrokken. We hebben een zeer korte tussenstop gemaakt in Fatima (een redelijk recent opgetrokken pelgrimsoord), we dachten dat we het even moesten zien, maar het was ons te nep, kitscherig, zodat we het na een half uur al gezien hadden en gauw in de auto zijn gestapt om door te rijden naar Coimbra. Na ook hier weer onze koffers in de hotelkamer te hebben achtergelaten zijn we het stadje Coimbra ingereden. Eerst zochten we weer een terrasje op om te genieten van een heerlijke maaltijd. Na deze voedzame maaltijd konden we ons weer volledig werpen op het bezichtigen van dit stadje. Ook hier was weer veel te zien. Vooral de universiteits-gebouwen waren weer prachtig en rijk versierd. We zijn nog een museum ingeweest waar we rustig konden rondwandelen. Helaas konden we de oude Universiteitsbibliotheek niet meer in, omdat het maximaal aantal entreekaarten voor die dag al was verkocht. Maar er was zo nog genoeg te zien. Deze keer besloten we om s-avonds lekker en uitgebreid in het hotel te eten.Lissabon

Vrijdag 23 augustus 2002 en zaterdag 24 augustus 2002. Vrijdagochtend op tijd weer naar Lissabon vertrokken, het zou een heel stuk rijden zijn, dus op weg!
In Lissabon aangekomen was het nog een hele toer om de weg naar het hotel te vinden. Alle wegen leken wel een-richtingswegen te zijn (en of ze nou werkelijk allemaal naar Rome gingen? naar ons hotel leidden ze in ieder geval niet). We stonden op een gegeven moment vlak bij het hotel, we zagen het zo liggen, maar
konden de straat niet inrijden. We wisten dat er een parkeergarage bij het hotel was, dus we moesten er toch kunnen komen. Na navraag bij het hotel vonden we toch de weg en konden we eindelijk de stad Lissabon te voet gaan verkennen. Daarvoor gingen we eerst met de Metro naar downtown. Wat is dat toch een gemak zon metro. Met een goedkope dagkaart kun je de hele dag gebruik maken van dit vervoermiddel. Zo konden we s-middags op en neer voor de stadstoer en s-avonds nadat we ons opgefrist hadden konden we terug voor het avondeten, daarvoor hadden we keuze genoeg uit al die eettentjes die er te vinden waren. En ook nog allemaal met redelijke prijzen.De twee dagen waren eigenlijk veel te kort om alles te kunnen zien van wat Lissabon te bieden heeft. We hebben een keuze moeten maken uit het uitgebreide aanbod. We zijn op het
Castelo de So Jorge geweest en met de lift (de Elevador de Santa Justa) waar we nog een mooi wijds uitzicht hadden. We hebben nog een leuk wandelingetje gemaakt door de Moorse wijk met al zn smalle steegjes, trappetjes en bedrijvigheid. Uitzicht vanaf de Elevador de Santa JustaWe stuitten zelfs nog op een filmploeg die bezig was met het opnemen van een filmscene. Helaas mislukte die, in ieder geval, een keer doordat wij nietssnappend door het beeld liepen. Ook hebben we door de gezellige en brede winkelstraten gewandeld en af en toe een terrasje genomen. Lissabon is een mooie stad, maar 2 dagen zijn dus veel te kort.

Zondag 25 augustus 2002 Een hele rit vandaag weer terug naar de Algarve. We gingen naar hetzelfde hotel waar we onze eerste nacht in Portugal ook hebben doorgebracht. Nu waren we er s-middags al op tijd zodat we nog een wandeling langs de kustlijn, over de rotsen, hebben gemaakt. We waren die dag niet de enigen die dat idee hadden. Maar toch was het weer heel erg leuk. s-Middags en s-avonds hebben we bij het zelfde eettentje gegeten: Seor Froggs. Lekker en simpel, heerlijk.

Maandag 26 augustus 2002 t/m maandag 2 september 2002. Senhora de Rocha: Wat was dit een heerlijke week: we hebben een week lang geluierd. In de zon gelegen, met een echt vakantieleesboek. Als het te warm werd namen we een duik in het zwembad of in de Atlantische oceaan. Het water is kouder dan het lijktDie oceaan voelde wel ijskoud aan, maar op den duur raakten we er aan gewend en namen we een heerlijk verfrissende duik in het koude water. Iedere avond gingen we op zoek naar een leuk eettentje waar ons de heerlijkste maaltijden voorgezet werden. Vaak lieten we onze keus vallen op iets met vis. Dit is het ultieme genieten: luieren, zon, zwemmen en heerlijk eten! We maakten nog een dagtocht naar het meest zuidwestelijke puntje van Europa bij Sagres. Dit werd in de Middeleeuwen als het einde van de wereld beschouwd.
We hebben nog een dag van zeer dichte mist meegemaakt, vooral s-avonds was het helemaal dichtgetrokken, dat had ook wel zijn charmes.
Op de laatste dag in ons Hotel (Viking) kregen we de tweede keer binnen een week een fles champagne van de zaak. De eerste keer was omdat iemand doorgebriefd had dat we pas getrouwd waren. Deze tweede keer was voor Jos' verjaardag. Toch attent. De volgende ochtend vertrokken we vroeg naar Faro en een paar uurtjes later zaten we weer in ons eigen huis. Toch gemakkelijk zo'n regionale luchthaven.