OVERZICHT
VAN NEDERLANDSE ZWEEFVLIEGRECORDS |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Indeling volgens eerdere regels, bijgewerkt tot 01/10/99;
wordt niet meer gewijzigd. |
|
|
|
Namens de KNVvL, Commissie Sportzaken, Subcommissie
Zweefvliegen |
|
|
|
Klasse D-1, eenpersoons |
Nationale
records (vluchten in of buiten Nederland) |
|
|
|
Afstanden |
|
Afstand in rechte lijn |
905.10 km |
H.C. Frohwein |
Terlet |
LS3-a |
23-05-1991 |
|
Doelvlucht in rechte lijn |
757.00 km |
D.M. Paré |
Terlet |
Std. Cirrus |
25-04-1972 |
|
Afstand over retour |
1013.08 km |
J. Ritsma |
Australië |
Ventus
CT |
11-12-1998 |
|
Afstand over driehoek |
1251.73 km FAI |
G.J.J. Kurstjens |
Australië |
Nimbus 4T |
25-12-1998 |
|
Vrije afstand t/m 3 kpnt |
1252.01 km |
G.J.J. Kurstjens |
Australië
|
Nimbus 4T |
25-12-1998 |
|
Vrije afstand over retour |
1013.08 km |
J. Ritsma |
Australië |
Ventus
CT |
11-12-1998 |
|
|
|
|
|
Snelheid over een driehoek |
|
|
|
100 km |
189.98 km/h |
C.J. Musters |
U.S.A. |
Nimbus 3 |
26-07-1984 |
|
200 km |
141.10 km/h |
G.C.A. Schuit |
Australië |
Nimbus 3 |
29-12-1983 |
|
300 km |
150.94 km/h |
C.J.M. Musters |
U.S.A. |
Nimbus 3 |
28-07-1984 |
|
400 km |
151.43 km/h |
J. Ritsma |
Australië |
Ventus CT |
04-01-1999 |
|
500 km |
163.12 km/h |
G.J.J. Kurstjens |
Australië
|
Nimbus 4T |
04-01-1998 |
|
750 km |
150.40 km/h |
G.J.J. Kurstjens |
Z-Afrika |
Nimbus 4T |
30-12-1995 |
|
1000 km |
132.81 km/h |
G.J.J. Kurstjens |
Australië
|
Nimbus 4T |
17-01-1998 |
|
1250 km |
126.74 km/h |
G.J.J. Kurstjens |
Australië
|
Nimbus 4T |
25-12-1998 |
|
|
|
|
|
Snelheid over retour |
|
|
|
300 km |
152.57 km/h |
G.J.J. Kurstjens |
Z-Afrika |
Nimbus 4T |
31-12-1995 |
|
500 km |
146.37 km/h |
G.J.J. Kurstjens |
Australië |
Nimbus 4T |
09-12-1998 |
|
750 km |
144.25 km/h |
G.J.J. Kurstjens |
Australië |
Nimbus 4T |
06-01-1999 |
|
1000 km |
131.49 km/h |
G.J.J. Kurstjens |
Australië |
Nimbus 4T |
11-12-1998 |
|
|
|
|
|
Hoogtewinst |
10.110 km |
J.J. van
Steinfoorn |
Italië |
ASW20L |
26-03-1995 |
|
|
|
|
|
Absolute hoogte |
11.275 km |
J.A.W. Smit |
U.S.A. |
Blanik |
10-04-1984 |
|
|
|
|
|
Klasse D-1 eenperoons |
Binnenlandse
records (vluchten
in of vanuit Nederland) |
|
|
|
|
|
|
Afstanden: |
|
|
|
Afstand in rechte lijn |
905.10 km |
H.C. Frohwein |
Terlet |
LS-3a |
23-05-1991 |
|
Doelvlucht in rechte lijn |
757.00 km |
D.M. Paré |
Terlet |
Std. Cirrus |
25-04-1972 |
|
Afstand heen en terug |
614.40 km |
O. Foelkel |
Teuge |
LS-3 |
11-05-1978 |
|
Afstand over driehoek |
753.70 km |
G.J.J. Kurstjens |
Venlo |
Nimbus 3 |
16-05-1986 |
|
Vrije afstand t/m 3 kpnt |
318.37 km |
AE de Jong |
Terlet |
LS-3a |
24-05-1997 |
|
|
|
|
|
Snelheid over een driehoek: |
|
|
|
100 km |
127.60 km/h |
R.H. Kalsbeek |
Twenthe |
Mini Nimbus |
30-04-1989 |
|
200 km |
117.75 km/h |
J. Ritsma |
Terlet |
Ventus 2 CT 18m |
02-08-1999 |
|
300 km |
106.10 km/h |
G.C.A. Schuit |
Terlet |
Nimbus 2 B |
30-05-1978 |
|
400 km |
86.51 km/h |
D.M. Paré |
Terlet |
Ventus B |
25-04-1982 |
|
500 km |
99.34 km/h |
O.P. Blankenzee |
Soesterberg |
ASW 20 L |
15-05-1989 |
|
750 km |
92.30 km/h |
G.J.J. Kurstjens |
Venlo |
Nimbus 3 |
16-05-1986 |
|
|
|
|
|
Snelheid over retour: |
|
|
|
300 km |
92.26 km/h |
J. Ritsma |
Terlet |
Ventus 2 C 18m |
31-05-1999 |
|
500 km |
84.81 km/h |
S.J.Vermeer |
Soesterberg |
ASW 19 B |
15-05-1989 |
|
|
|
|
|
Hoogtewinst |
5.750 km |
O.P. Koch |
Terlet |
Sky |
12-05-1954 |
|
|
|
|
|
Absolute hoogte |
6.000 km |
O.P. Koch |
Terlet |
Sky |
12-05-1954 |
|
|
|
|
|
******************************* |
|
|
|
|
|
|
|
Klasse D-2 tweepersoons |
Nationale records (vluchten in of buiten
Nederland) |
|
|
|
|
|
|
|
Afstanden |
|
|
|
Afstand in rechte lijn |
798.70 km |
eerder gestelde minimum waarde |
|
|
|
Doelvlucht in rechte lijn |
453.09 km |
J. Ritsma + R. de
Haan |
Terlet |
Twin Astir |
13-08-1998 |
|
Afstand heen en terug |
539.45 km |
E. de Boer + L.
Keuper |
Terlet |
Duo Discus |
24-05-1997 |
|
Afstand over driehoek |
841.60 km |
G. Schuit + D.
Schuit |
Australië |
Nimbus 3 D |
30-01-1987 |
|
Vrije afstand t/m 3 knpt |
866.90 km |
eerder gestelde minimum waarde |
|
|
|
Vrije afstand over retour |
539.45 km |
E. de Boer + L.
Keuper |
Terlet |
Duo Discus |
24-05-1997 |
|
|
|
|
|
Snelheid over een driehoek |
|
|
|
100 km |
127.67 km/h |
J. Disma + B.
Smit |
Australië |
Janus |
05-02-1983 |
|
200 km |
117.69 km/h |
J. Disma + B.
Smit |
Australië |
Janus |
09-02-1983 |
|
300 km |
128.00 km/h |
H. Frohwein + R.
Druce |
Australië |
Janus C |
28-12-1983 |
|
400 km |
103.10 km/h |
G. Schuit + P.
Lodder |
Australië |
Nimbus 3 D |
29-12-1986 |
|
500 km |
126.20 km/h |
G. Schuit + D.
Schuit |
Australië |
Nimbus 3 D |
07-01-1987 |
|
750 km |
115.40 km/h |
G. Schuit + D.
Schuit |
Australië |
Nimbus 3 D |
02-01-1987 |
|
|
|
|
|
Snelheid over retour |
|
|
|
300 km |
133.30 km/h |
G. Schuit + D.
Schuit |
Australië |
Nimbus 3 D |
01-01-1987 |
|
500 km: |
132.20 km/h |
J. Kole + M.
Albrecht |
Australië |
ASH 25 |
19-12-1990 |
|
|
|
|
|
Hoogtewinst |
8.320 km |
J.Smit +
J.Ruskiewicz |
USA |
Blanik |
26-03-1984 |
|
|
|
|
|
Absolute hoogte |
9.980 km |
J.Smit +
J.Ruskiewicz |
USA |
Blanik |
26-03-1984 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klasse D-2, tweepersoons |
Binnenlandse
records (vluchten
in of vanuit Nederland) |
|
|
|
|
|
|
|
Afstanden |
|
|
|
Afstand in rechte lijn |
453.09 km |
J. Ritsma + R. de
Haan |
Terlet |
Twin Astir |
13-08-1998 |
|
Doelvlucht in rechte
lijn |
453.09 km |
J. Ritsma + R. de
Haan |
Terlet |
Twin Astir |
13-08-1998 |
|
Afstand heen en terug |
539.45 km |
E. de Boer + L.
Keuper |
Terlet |
Duo Discus |
24-05-1997 |
|
Afstand over driehoek |
501.20 km |
D. B. Seijffert +
F. Bonder |
Hilversum |
Janus B |
04-05-1993 |
|
Vrije afstand t/m 3 kpnt |
539.45 km |
E. de Boer + L.
Keuper |
Terlet |
Duo Discus |
24-05-1997 |
|
Vrije afstand over retour |
539.45 km |
E. de Boer + L.
Keuper |
Terlet |
Duo Discus |
24-05-1997 |
|
|
|
|
|
Snelheid over een driehoek |
|
|
|
100 km |
94.90 km/h |
W. Vortrefflich +
U. Beeke |
Soesterberg |
Janus B |
22-05-1988 |
|
200 km |
81.80 km/h |
J. Disma + P.
Kneulman |
Terlet |
Janus B |
12-06-1986 |
|
300 km |
67.15 km/h |
S. Vermeer + R.
Berg |
Soesterberg -
Venlo - Twenthe - Soesterberg |
Janus B |
04-07-1987 |
|
400 km |
86.01 km/h |
S. Vermeer +
B.Renckens |
Soesterberg -
Witten - Borkenb - Soesterberg |
Janus B |
04-05-1992 |
|
500 km |
83.32 km/h |
H. Frohwein + A.
Devilee |
Terlet |
Janus C |
05-05-1993 |
|
|
|
|
|
Snelheid over retour |
|
|
|
300 km |
65.59 km/h |
J. Ritsma + R. de
Haan |
Terlet |
Twin Astir |
26-07-1998 |
|
500 km |
109.38 km/h |
J. J. van Steinfoorn + |
Teuge |
ASH-25M |
31-07-1999 |
|
|
|
J. vd Kamp |
|
|
|
****************************** |
|
|
|
|
|
|
|
Klasse D-1M eenpersoons, motor Nationale
records (vluchten met eenzitters met motor) |
|
|
|
|
|
|
|
Afstanden |
|
|
|
Afstand in rechte lijn |
718.44 km |
J. Ritsma |
Australië |
Ventus CT |
25-10-1997 |
|
Doelvlucht in rechte lijn |
718.44 km |
J. Ritsma |
Australië |
Ventus CT |
25-10-1997 |
|
Afstand heen en terug |
782.96 km |
G.J.J. Kurstjens |
Namibia |
Ventus
BT |
24-12-1993 |
|
Afstand over driehoek |
1003.30 km |
J.A. Disma |
Namibia |
Ventus BT |
16-12-1993 |
|
Vrije afstand t/m 3kpnt |
1018.83 km |
J.A. Disma |
Namibia |
Discus BT |
02-12-1992 |
|
Vrije afstand over retour |
632.13 km |
J. Ritsma |
Terlet |
Ventus CT |
05-06-1996 |
|
|
|
|
|
Snelheid over driehoek |
|
|
|
100 km |
143.79 km/h |
J. Ritsma |
Australië |
Ventus CT |
19-12-1998 |
|
200 km |
137.98 km/h |
J. Ritsma |
Australië |
Ventus CT |
24-12-1998 |
|
300 km |
155.90 km/h |
G.J.J. Kurstjens |
Z-Afrika |
Nimbus 4T |
15-01-1996 |
|
400 km |
130.82 km/h |
J.A. Disma |
Namibia |
Discus BT |
22-11-1992 |
|
500 km |
133.27 km/h |
J.A. Disma |
Namibia |
Ventus BT |
22-12-1993 |
|
750 km |
136.94 km/h |
J.A. Disma |
Namibia |
Ventus BT |
17-12-1993 |
|
1000 km |
122.60 km/h |
J.A. Disma |
Namibia |
Ventus BT |
16-12-1993 |
|
Snelheid over retour |
|
|
|
300 km |
145.18 km/h |
G.J.J. Kurstjens |
Namibia |
Ventus
BT |
25-12-1993 |
|
500 km |
125.43 km/h |
H.F. Wondergem |
Namibia |
Discus BT |
05-12-1992 |
|
750 km |
120.95 km/h |
G.J.J. Kurstjens |
Namibia |
Ventus BT |
24-12-1993 |
|
|
|
|
|
Absolute hoogte |
7.140 km |
H. v. Hasselt |
Spanje |
PIK 20 E |
05-07-1982 |
|
|
|
|
|
Hoogte winst |
5.350 km |
H. v. Hasselt |
Spanje |
PIK 20 E |
05-07-1982 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klasse D-1M eenpersoons, motor Binnenlandse
records (vluchten in of vanuit Nederland met motor) |
|
|
|
|
|
|
Afstanden |
|
|
|
Afstand in rechte lijn |
253.20 km |
L.M.P. v.
Lamsweerde |
Hilversum |
PIK 20 E |
22-07-1980 |
|
Afstand heen en terug |
632.13 km |
J. Ritsma |
Terlet |
Ventus CT |
05-06-1997 |
|
Afstand over driehoek |
302.87 km |
J.A. Disma |
Soesterberg |
Ventus T |
28-06-1992 |
|
Vrije afstand t/m 3 kpnt |
632.13 km |
J. Ritsma |
Terlet |
Ventus CT |
05-06-1997 |
|
Vrije afstand over retour |
632.13 km |
J. Ritsma |
Terlet |
Ventus CT |
05-06-1997 |
|
|
|
|
|
Snelheid over driehoek |
|
|
|
100 km |
101.33 km/h |
J. Ritsma |
Terlet |
Ventus CT |
20-07-1997 |
|
200 km |
117.75 km/h |
J. Ritsma |
Terlet |
Ventus 2 CT 18m |
02-08-1999 |
|
300 km |
91.13 km/h |
J.A. Disma |
Soesterberg |
Ventus T |
28-06-1992 |
|
|
|
|
|
Snelheid over retour |
|
|
|
300 km |
79.61 km/h |
J. Ritsma |
Terlet |
Ventus CT |
15-05-1996 |
|
500 km |
80.36 km/h |
J. Ritsma |
Terlet |
Ventus CT |
05-06-1996 |
|
|
|
|
|
******************************** |
|
|
|
|
|
|
|
Klasse D-2M tweepersoons, motor Binnenlandse
records (vluchten in of vanuit Nederlan met motor) |
|
|
|
|
|
|
Afstanden |
|
|
|
Afstand heen en terug |
512.55 km |
J. J. van Steinfoorn +
|
Teuge |
ASH-25M |
31-07-1999 |
|
|
J. vd Kamp |
|
|
|
|
Vrije afstand t/m 3 kpnt |
514.73 km |
J. J. van Steinfoorn +
|
Teuge |
ASH-25M |
31-07-1999 |
|
|
J. vd Kamp |
|
|
|
|
Vrije afstand over retour |
514.73 km |
J. J. van Steinfoorn +
|
Teuge |
ASH-25M |
31-07-1999 |
|
|
|
J. vd Kamp |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Snelheid over retour |
|
|
|
|
|
|
|
500 km |
109.38 km/h |
J. J. van Steinfoorn + |
Teuge |
ASH-25M |
31-07-1999 |
|
|
|
J. vd Kamp |
|
|
|
******************************* |
|
|
|
|
|
|
|
Klasse D-1F eenperoons Nationale records (vluchten in of buiten Nederland door
vrouwen) |
|
|
|
|
|
|
Afstanden |
|
|
|
Vrije afstand t/m 3 kpnt |
502.20
km |
S. Scheffer |
Leszno |
LS-4 |
09-08-1995 |
|
Afstand in rechte lijn |
517.00
km |
C. de Jong-Vriens |
Eindhoven |
LS-3a |
24-04-1982 |
|
Doelvlucht in rechte lijn |
517.00 km |
C. de Jong |
Eindhoven |
LS-3a |
24-04-1982 |
|
Afstand heen en terug |
306.40 km |
E. Jungblut |
Hilversum |
Kestrel17 |
14-06-1973 |
|
Afstand over driehoek |
317.10 km |
I.
Klijnstra-Gerretsen |
Witten |
Ka-6 CR |
29-05-1982 |
|
|
|
|
|
Snelheid over een driehoek |
|
|
|
|
|
|
|
100 km |
48.06 km/h |
E. Jungblut |
Terlet |
Sagitta |
06-06-1964 |
|
300 km |
86.57 km/h |
M. Wassink |
Tocumwal |
DG-300 |
23-01-1999 |
|
|
|
|
|
Hoogte |
|
|
|
|
|
|
|
Hoogtewinst |
6130 m |
C. de Jong |
Aosta |
LS-3a |
09-04-1982 |
|
|
|
|
|
Abs. Hoogte |
7670 m |
C. de Jong |
Aosta |
LS-3a |
09-04-1982 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klasse D-1F, eenperoons Binnenlandse
records
(vluchten in of vanuit Nederland door vrouwen) |
|
|
|
|
|
|
Afstanden |
|
|
|
|
|
|
|
Vrije afstand t/m 3 kpnt |
318.37 km |
AE. de Jong |
Terlet |
LS-3a |
24-05-1997 |
|
Afstand in rechte lijn |
517.00
km |
C. de Jong-Vriens |
Eindhoven |
LS-3a |
24-04-1982 |
|
Doelvlucht in rechte lijn |
517.00 km |
C. de Jong-Vriens |
Eindhoven |
LS-3a |
24-04-1982 |
|
Afstand heen en terug |
306.40 km |
E.
Jungblut-Seijffert |
Hilversum |
Kestrel17 |
14-06-1973 |
|
Afstand over driehoek |
317.10 km |
I.
Klijnstra-Gerritsen |
Witten |
Ka6-CR |
29-05-1982 |
|
|
|
|
|
Hoogte |
|
|
|
|
|
|
|
Hoogtewinst |
3080 m |
H. Amade |
Terlet |
Skylark 2 |
28-05-1958 |
|
|
|
|
|
Snelheid over een driehoek |
|
|
|
|
|
|
|
100 km |
48.06 km/h |
E.
Jungblut-Seijffert |
Terlet |
Sagitta |
06-06-1964 |
|
300 km |
61.03 km/h |
Æ de Jong |
Terlet |
LS-3a |
24-05-1997 |
|
|
|
****************************** |
|
|
|
Klasse D-2F, eenperoons Nationale records (vluchten in of buiten Nederland door
vrouwen) |
|
|
|
Afstanden |
|
|
|
Vrije afstand t/m 3 kpnt |
151.8 km |
H.Osinga + M. Waalkens
|
Salland |
ASK-13 |
17-6-1977 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klasse D-2F, eenperoons Binnenlandse
records
(vluchten in of vanuit Nederland door vrouwen) |
|
|
|
|
|
|
Afstanden |
|
|
|
|
|
|
|
Vrije afstand t/m 3kpnt |
151.8 km |
H.Osinga + M.
Waalkens |
Salland |
ASK-13 |
17-6-1977 |
|
|
|
|
|
|
|
Procedure voor Nederlandse recordvluchten tot 01/10/99 (ingevoerd per …..) |
|
|
|
Records gevlogen in of vanuit Nederland worden ingedeeld
in de groep van Binnenlandse Records en Nationale Records. |
|
|
|
Records gevlogen in of vanuit het buitenland worden
ingedeeld in de groep van Nationale Records. |
|
|
|
Onderscheiden worden vluchten in eenzitters zonder motor
(D-1) en met motor (D-1M). |
|
|
|
Onderscheiden worden vluchten in tweezitters zonder motor
(D-2) en met motor (D-2M) |
|
|
|
Onderscheiden worden records gevlogen door vrouwen (F) en
door mannen of vrouwen (M of V) |
|
|
|
Records gevlogen in of vanuit Nederland door buitenlanders
kunnen als Binnenlandse Records worden erkend. |
|
|
|
Aantal recordaanvragen per vlucht is niet gelimiteerd
(bijv. 6 voor een retourvlucht met een motorzweefvliegtuig). |
|
|
|
|
|
Arnhem, 01/10/99 |
|
|
|
Commissie voor Sportzaken, Subcommissie Zweefvliegen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|