Eenvoudige reparaties aan de gitaar

 

 

Bij ernstige beschadigingen van de gitaar zal er een ervaren vakman aan te pas moeten komen, maar eenvoudige reparaties kunnen met enige voorzichtigheid en geduld zelf uitgevoerd worden.

Meestal is niet meer nodig dan geschikte lijm en wat houtklemmen.

Wanneer er breuk optreedt in houtverbindingen kunnen deze verlijmd worden waarbij erop gelet dient te worden dat de te verbinden delen schoon en vetvrij zijn en precies op elkaar aansluiten. Als de delen goed ingesmeerd zijn met lijm en stevig op elkaar gedrukt moet de overtollige lijm met een vochtige doek verwijderd worden.

Bij het repareren van scheuren en barsten kan het beste huidenlijm gebruikt worden dit in tegenstelling tot reparaties van breuk waarbij gewone witte houtlijm gebruikt kan worden. Huidenlijm wordt verkocht in poedervorm en kan heet en koud verwerkt worden. Hete huidenlijm voldoet het beste. Bij een grotere barst of scheur is het aan te bevelen de barst van binnenuit te verstevigen met een dun stukje hout. Dit moet dan via het klankgat gebeuren. Hierbij zijn hulpmiddelen als tangetjes en een zaklamp meestal vereist.

De breuk zelf wordt ingewreven met huidenlijm en vervolgens met een lijmklem vastgezet totdat de lijm gedroogd is.

Diepere barsten en deuken dienen opgevuld te worden met een speciale filler, bij de fabrikant kunt U informatie krijgen welke filler voor U instrument het meest geschikt is. Het dient aanbeveling om een iets lichtere filler te nemen dan het hout dat U gaat bewerken, zo kan kleurverschil op een later tijdstip makkelijker bijgewerkt worden met een beetje beits. Om te voorkomen dat het hout gaat verkleuren na het gebruik van de filler moet U het voorbehandelen met een of meer lagen schellak of speciale sealer. Breng geen tweede laag filler aan voordat de eerste laag helemaal droog is.

Wat het aflakken betreft zijn er tegenwoordig verschillende soorten synthetische lakken voorhanden. Traditioneel worden klassieke gitaren gepolitoerd, dit levert een diep warme tint op maar het nadeel is dat gepolitoerd hout kwetsbaarder is. Bij de keuze van de lak moet er goed op gelet worden dat deze de toon van de gitaar niet aantast, de leverancier zal U hierbij kunnen adviseren.

Als compromis wordt het klankblad (het belangrijkste deel van de kast) wel eens met politoer afgewerkt, terwijl de rest met een synthetisch product wordt afgewerkt.

Beits op terpentine-basis is geschikt voor klassieke gitaren.

Beits op olie-basis is voor de beginner iets gemakkelijker omdat deze een langere droogtijd heeft in tegenstelling tot synthetische lak die snel verwerkt moet worden.

Wel kan beits op olie-basis de hoge tonen enigszins dempen.

Het verwijderen van oude laklagen kan op twee manieren gebeuren afhankelijk van de laklaag die erop zit. Een manier is het simpelweg wegschuren van de laag. Dit kan alleen als de gitaar een naturelle afwerking heeft (geen synthetische lak).

Als U tijdens het schuren vlak bij het hout komt, gebruik dan schuurpapier dat niet grover is dan zo'n 340 of 400 grit. Schuur met de draad van het hout mee en ga steeds fijner schuurpapier gebruiken (tot 600 grit). Ga zolang door tot het hout helemaal schoon en glad is. Maak het hout tenslotte vetvrij met terpentine.

Voor het verwijderen van synthetische lakken moet een afbijtmiddel gebruikt worden dat speciaal voor hout bedoeld is.

Als U het klankblad gaat afbijten zorg er dan voor dat er geen afbijtmiddel via het klankgat in de klankkast terechtkomt.

Als lakresten met een schraper of krabber verwijderd zijn dient het hout gladgeschuurd te worden. Daarna kunt U met sealer en de filler aan de slag.

Home