Jan Vis, creatief
filosoof
Naar
andere artikelen en bladwijzers
De bedoeling
van een wetenschappelijk congres
is de discussie; daaruit put het congres zijn kracht
dat het de deelnemers aanzet tot het overdenken van nieuwe argumenten.
Maar aan
dit laatste hebben de gelovigen geen behoefte, gezegend als zij zijn
met het bezit van de door god persoonlijk
geopenbaarde waarheid,
neergeschreven in het heilige boek, de Bijbel. En dus
wordt er voor het congres aan de sprekers medegedeeld dat het niet toegestaan is te filosoferen.
Het is inderdaad een feit dat
organismen plotseling totaal kunnen veranderen als zij aan een intensieve
straling blootgesteld worden.
Maar deze verandering levert geen
organisme van een hogere orde op; meestal is het resultaat een ziekelijk disharmonieus gedrocht en
in het beste geval kunnen wij
spreken van een vorm van aanpassing.
creatiegedachte,de bijbel,de survival of the fittest,de werkelijkheid,
evolutie,evolutiegedachte,evolutieleer,evolutietheorie,filosofie,god,scheppingsgedachte,
spinoza, survival of the fittest, zelfbewustzijn.
Help mee om deze site
te promoten. Vertel het uw…!
(Adres
luidt: http://home.kpn.nl/rwvanes )
Terug naar: De Startpagina
Bladwijzer: De GROEI van het
LEVEN ; Overgang-1 ; Darwin
; WETENSCHAPPELIJK
CONGRES ; onder groeiproces versta
ik ; Er is maar ÉÉN LEVEN ; Geen enkel verschijnsel ontstaat bij toeval
; Het aanpassingsproces stelt… ; de voorvaderen/voorouders van de mens ; Hoe benadert
de mens de waarheid ;
Naar artikelen: Het toenemend belang van het
atheïsme ; De criticus inzake “De evolutie”- zie nr. 02 ; Geen god wat dan ; Briewisseling- Geweld-
Godsdienst- Geloof ; DARWIN: zie A, B, C, D, E, G, H, K zie bladw. ; De kunst van
het filosoferen ; Bestrijders en Begrijpers
van de GODSDIENST..! zie afl.51
; De
begrippen Godsdienst en Geloof – Hoe zit dat..? ; De fundamentele intolerantie van de Godsdienst
; God bestaat niet ; Bedreiging van het
vrijdenken en het atheïsme ; De verdedigers van de Godsdienst ; Toch nog een Theocratie- zie afl. 18
; Ongewenst atheïsme- zie afl.
32 ; Een grens te ver
(Israël) ; Verbieden van de godsdienst..?-zie afl. 21
; Discrimineert / onderdrukt de Westerse Cultuur..?
zie aflevering 60 / 61 ; Burqa, volg bladwijzer ; Uilenspiegel en de macht ; Gedachten
over Ontstaan en Bestaan ; Is er dan toch een GOD..? Hoe zit dat..? DE ISLAM - De herrijzenis
van de Halve Maan - DE ISLAM
; Briefwisseling-
Geweld- Godsdienst- Geloof ; Vrijheid
van Godsdienst ; Kan alles maar..!-zie bladwijzers ; de
kunst; het schone verschijnsel ; Samenleving,
Maatschappij en Gezin ; Filosofie van de kunst ; Beweging
en verschijnsel deel 1 t/m 3 ; Hoe
zit het nou met god..? ; Het Nihilisme ; Vernietiging
van de macht ; Ongehoorzaamheid
; Een alternatief bestuur ; Artikelen
betreffende o.a. Moslims / ISLAM ; Proces v/d Eeuw tegen alle ingezetenen van
Nederland.!.? ; Waar
gaat het in de mensheid nu wezenlijk om ; Niet
zeuren, god bestaat niet – zie inhoudsopgave nr. 13( godsdiensten een
cultuur..? ) ; Kunnen Moslims
zich invoegen in de Moderne cultuur..? – aflevering no. 37 ; Wij dulden
geen tegenspraak – zie INHOUDSOPGAVE – zie nr. 10 ; Seksueel misbruik – Hoe zit dat..? – zie bladw. ; De
koran ; Leidt
de toename van de kennis tot een beter weten..? – zie bladw.
; JESAJA – zie A..!
, B
, C , D
, E
, - zoekterm “ Jesaja “ ; Op de vlucht voor je eigen denken ; De Grote Vierslag(nihilisme, anarchisme, socialisme en
communisme) ; Nihilisme en Anarchisme als
basis van het Atheïsme ; Islamitische geldingsdrang – zie afl. 27 ; Polariseren
leidt naar een hoger plan(stuwt op) v/d DEMOCRATIE – zie afl. 24 en 25
; Het
geheel is meer dan de som der delen ; Sociale
Bewogenheid – zie bladw. ; De
Rechtsstaat – zie bladwijzers ; Religies bevestigen het Geestelijke Karakter v/d mens..! – zie
bladw. ; De filosofie
van de geschiedenis ; Onvolwassen
Mensheid-zie nr. 50..! ; Depressies
-Hoe zit dat..?-zie bladw. ; Kan macht
zich ten goede keren ; De heilige wet-De Sjari’a ; Onder MACHT
versta ik - zie de link: doorbreek de
vicieuze cirkel; de Oplossing ; De ontwikkeling
van het denken ; De ontwikkeling van de West Europese Cultuur
; Een korte schets van de menselijke seksualiteit
; Het
zelfbeschikkingsrecht ; Abortus
provocatus ; Alledaags commentaar ; Cultuur
filosofische opmerkingen ; Eenzaamheid en onvrijheid ;
Filosofie van de Hak op de Tak 1 t/m 73 ; Kan macht
zich ten goede keren? ; Robot denken ; Tijl Uilenspiegel
; Varia 1 t/m 10
; Vernietiging van macht en het alternatief bestuur
; Voor
welke vrijheid kiest U ;
Vreest
Evangelisch Nederland de Filosofie ?
Dat zou verheugend zijn...!
Het
zal de lezer wellicht bekend zijn dat de evangelische Nederlanders de strijd
tegen de evolutietheorie niet alleen voeren via de Evangelische Omroep maar ook
doormiddel van wetenschappelijke congressen. Op die congressen komen volgens
goed wetenschappelijk gebruik zowel voor- als tégenstanders van de
evolutiegedachte aan het woord. Van de tegenstanders wordt als vanzelfsprekend
aangenomen dat zij de creatiegedachte aanhangen. Dat zij dus vinden dat de
feiten er dus op wijzen dat de wereld geschapen is. Over eventuele andere
mogelijkheden wordt niet gesproken. Als men een wetenschappelijk congres belegt
is men moreel verplicht alle uitspraken pro en contra ter discussie te stellen,
maar bij een televisie-uitzending is dat kennelijk niet nodig; je verdraait maar
lustig de feiten en je strooit je drogredeneringen maar kwistig in het rond. Er
is geen minister die je daarvoor je zendtijd zal ontnemen; in een wereld waarin
iedereen er op uit is iedereen te controleren wordt alleen maar zendtijd
ontnomen aan die mensen die wat al te duidelijk met de waarheid voor de dag
komen. Leugens, onzin en waandenkbeelden mogen vrijelijk verkondigd worden -
dat is immers democratisch. !
De
bedoeling van een wetenschappelijk congres is de discussie; daaruit put het
congres zijn kracht dat het de deelnemers aanzet tot het overdenken van nieuwe
argumenten. Maar aan dit laatste hebben de gelovigen geen behoefte, gezegend
als zij zijn met het bezit van de door god persoonlijk geopenbaarde waarheid,
neergeschreven in het heilige boek, de Bijbel. En dus wordt er voor het congres
aan de sprekers medegedeeld dat het niet toegestaan is te filosoferen. Ik ben
bang dat het aan veel mensen ontgaan zal zijn wat de betekenis is van een
dergelijk verbod. Want voor de meeste mensen is de filosofie toch maar een
oeverloos en dor gezwam, dat bovendien nog zo abstract is dat niemand er iets
van begrijpt, laat staan dat iemand er iets aan heeft. Het verbod om op een
dergelijke manier de toehoorders te vervelen lijkt dus redelijk. Maar het
verbod tot filosoferen betekent in feite dat het niemand toegestaan is op het
geheel der feiten een visie te hebben. Men mag de feiten niet plaatsen in het
verband van een visie op de werkelijkheid.
De feiten moeten los van elkaar blijven.
In de grond van de zaak houdt dit in dat het zelfs
onmogelijk is over de evolutiegedachte te spreken - deze gedachte berust immers
voor een goed deel op een visie, op een door onderzoek en denken naar voren
gekomen voorstelling van de werkelijkheid. En in dit licht mogen de feiten niet
gesteld worden, want dan is men bezig te filosoferen!
Voor de evangelisten is
het normaal dat zij niet filosoferen. In het beste geval brengen zij het tot
een theologie waarin zij trachten aan hun waanideeën een redelijke ondergrond
te geven, en dat gebeurt dan nog zeer onwetenschappelijk en zeer onfilosofisch, want last van helder denken hebben de
evangelisten gewoonlijk niet. Wat zij voor denken aanzien is niets anders dan
een zichzelf projecteren tegen de werkelijkheid, een bezigheid waarover ik straks
nog iets zal opmerken. Intussen nemen de evangelisten voor zichzelf wel de
vrijheid met een visie voor de draad te komen, al is het dan geen filosofische
visie.
Zij beredeneren namelijk alles vanuit de scheppingsgedachte
en in dat licht stellen zij alle feiten. Zij kunnen dat echter doen zonder met
zichzelf in tegenspraak te komen want wat wij goedwillend de scheppingsgedachte
noemen is eigenlijk geen gedachte, maar een openbaring. Het gaat dus niet om hun
visie, maar om Gods geopenbaarde waarheid en dat is natuurlijk iets geheel
anders...
In verband met het bovenstaande is het interessant eens
een vergelijking te maken tussen FILOSOFIE, WETENSCHAP en GELOOF en dat komt
dan hierop neer dat wij ons af moeten vragen:
HOE BENADERT DE MENS DE WAARHEID
Bij het beantwoorden van deze vraag moet ik een aantal
aspecten van de werkelijkheid en dus ook van het mens-zijn buiten beschouwing
laten. Ook moeten enkele gedachten het zonder logische verantwoording stellen
omdat daarvoor in dit artikel geen ruimte is. [ Zie hiervoor : Beweging
en Verschijnsel deel 1, 2 en 3 – toegevoegd door (rve) ] Maar hopelijk gelukt het toch wel een en ander duidelijk
te maken. In het Bewustzijn van elk mens is de gehele
werkelijkheid op de wijze van een beeld aanwezig. Het woord beeld bedoel ik in
dezelfde zin als wanneer wij spreken van het beeld van de televisie - het beeld
in onszelf is trouwens ook een trillingsbeeld, maar
verder houdt elke overeenkomst op. Er is maar één werkelijkheid en dus is dat
beeld voor alle mensen gelijk, het is het algemene op grond waarvan de mensen
niet wezenlijk van elkaar verschillen en in staat zijn elkaar te verstaan. Maar
van dit laatste komt voorlopig niet veel terecht omdat iedereen dat algemene
beeld op zijn eigen individuele wijze beschouwt. Zo ontstaan er net zoveel
werkelijkheden als er individuen zijn en we kunnen daarvan gerust zeggen dat ze
allemaal fout zijn. Die fout heft zich op naarmate het een mens gelukt in
zichzelf dat algemene beeld terug te vinden, hetgeen er op neer komt dat hij
zich moet ontdoen van onzuivere, vertekenende beschouwingswijzen: de oude
gedachte van de zuivering zoals die in tal van hogere culturen voorkwam. In de
West-Europese cultuur vinden wij de zuiveringsgedachte bij de mystici: Meister Eckhart stelt de
zuivering als enige voorwaarde voor het leren kennen van god waarmee hij de
waarheid bedoelde, en de wijsgeer Spinoza tracht ons zelfs uit te leggen hoe
wij ons verstand moeten zuiveren teneinde een waarheidsgetrouwe voorstelling van
de werkelijkheid te verkrijgen. Waarschijnlijk heeft Spinoza begrepen, hij
gebruikt immers het woord verstand, dat de mens vanuit het Zelfbewustzijn en bijgevolg
doormiddel van het denken, een kijk heeft op dat beeld in hemzelf en dat deze
kijk bepalend is voor zijn mens-zijn. Het gaat dus eigenlijk om de vraag: wat
doet de mens met die kijk, komt hij op het idee om de zaak te zuiveren, zoals
Spinoza en vele wijsgeren voor hem wilden, of houdt hij de vertekening voor
waar. In het laatste geval hebben wij te doen met de gelovige, of beter nog: de godsdienstige mens.
Deze mens ziet een waan aan voor de waarheid en hij tracht die waan te
verklaren. Voor die verklaring gebruikt hij noodzakelijk die grootheden die
voor hemzelf van kracht zijn, hij projecteert zichzelf in de waan. Dus ziet hij
dat er een hogere en een lagere werkelijkheid is, en dat die hogere, die hij
god noemt en die hij met macht bekleedt, de veroorzaker is van alle
verschijnselen. Gedacht in zijn denkpatroon betekent dit dat god de wereld
geschapen heeft. Want de mens zelf is een schepper (denk aan de kunst) en dus
is god de schepper bij uitstek, zozeer zelfs dat hij ook het kwaad heeft kunnen
scheppen. De gelovige houdt de waan voor de absolute, de goddelijke waarheid.
Dat is reden genoeg om de zaak desnoods met geweld aan de anderen mensen op te
dringen. Die andere mensen behoeven er niets van te begrijpen, het gaat er om
dat zij de waan aannemen en zich dus ook houden aan een vertekende kijk op de
werkelijkheid. Voor het geloof moet men bekeerd (= Omgekeerd) worden.
Ten tweede kan de mens zijn kijk op het beeld laten voor wat het is
en zich richten op de tastbare werkelijkheid om hem heen; hij kan zich richten
op het objectieve om dat aan een onderzoek te onderwerpen teneinde aan de weet
te komen hoe de zaak in elkaar zit. Dit is de wetenschapsmens. Doordat hij zich niet bezig
houdt met zijn kijk op het beeld blijft deze zaak betrekkelijk ongeschonden:
gewoonlijk kunnen deze mensen hun wetenschappelijkheid heel wel combineren met
hun gelovigheid. Zij zien geloof en wetenschap als twee verschillende
werkelijkheden die niets met elkaar te maken hebben. Het gaat in velen zelfs
zover dat de absurditeiten van de godsdienst vredig naast de strikte logica van
de wetenschap staan. In hun wetenschap proberen deze mensen te komen tot een
logische rangschikking van de door hen ontdekte feiten om op die manier de opbouw
van de werkelijkheid bloot te leggen. Dit mondt noodzakelijk in een hypothese
uit: de veronderstelling dat het zo zit. Maar van een visie op de
werkelijkheid is niet te spreken, want het geheel van de werkelijkheid is pas
te zien als men zijn kijk heeft weten te zuiveren - zijn kijk op het beeld. Dat
er nauwelijks een visie is, blijkt wel uit het feit dat er in onze
wetenschappelijk georiënteerde wereld menselijk gezien nooit iets kan. We
kunnen alles, maar er kan niets. Onze juristen bijvoorbeeld staan op een hoog
peil, maar ik heb tot nu toe slechts een enkele individuele reactie gehoord op
het feit dat men - op aandrang van christelijk Duitsland - bezig is ons recht
te verkrachten. Maar het is te begrijpen, want om in staat te zijn een
dergelijke ontwikkeling te herkennen moet men een visie hebben en niet alleen
maar waarde hechten aan hypothesen.
Het is ten derde, de filosoof die zich er toe zet in zichzelf een
visie te ontwikkelen. Hij begint met de ontdekking dat er een groot verschil is
tussen het beeld en zijn eigen kijk op dat beeld. Hij ontdekt dat zijn kijk
vertekend is, dat zijn kijk een waan is, en dat het zaak is daarvan af te
komen. Naarmate dit laatste hem gelukt zet zijn kijk zich om tot een denkbeeld,
en als het goed is is hij in staat om de voorhanden
al of niet wetenschappelijke feiten in te passen in dit denkbeeld.
Het zou fout zijn om te denken dat de drie mogelijkheden,
namelijk de waan en de objectiviteit en het denkbeeld, tot drie verschillende mensensoorten
zouden leiden. Gewoonlijk komen deze drie mogelijkheden tegelijk in één mens
voor, maar dan wel zo dat één van de drie mogelijkheden op de voorgrond staat.
De godsdienstigheid van de wetenschappelijke mens bijvoorbeeld wordt door het
op de voorgrond staan van de objectiviteit ontdaan van zijn ergste
absurditeiten. Maar de gelovige mens maakt van zijn objectiviteit, en dus ook
van zijn wetenschappelijkheid, een drogredenering - zoals er bij een preek van
de dominee vele te beluisteren zijn. Had de filosoof vroeger vooral op zijn
hoede te zijn voor de in hem sluimerende gelovigheid, tegenwoordig is het zo
dat zijn wetenschappelijkheid hem voortdurend verleidt. Het behoeft dan ook
geen verwondering te wekken dat de moderne filosofie vrijwel over de gehele
linie in de wetenschappelijkheid is vastgelopen, een proces dat door de grote
wijsgeer Kant werd ingeleid. Als wij dit in aanmerking nemen hadden de
evangelisten de filosofie op hun congres niet behoeven te verbieden: veel
gevaar is er van de filosofen niet te duchten.
In verband met het bovenstaande moet ik ook nog wijzen op
de verschillende kwaliteiten van het weten. De gelovige neemt aan dat zijn kijk
op de waarheid de waarheid zelf is. Hij stelt bijgevolg zijn weten als een zéker
weten, terwijl in feite zijn weten een waan is. Het weten van de
wetenschappelijke mens blijft een veronderstelling, een hypothese: het
ziet er naar uit dat het zo is of wat betreft ons eigenlijke onderwerp, de
evolutie: de feiten wijzen er op dat het leven een evolutie heeft
doorgemaakt. De wetenschapsman houdt altijd rekening met de mogelijkheid dat
iets anders kan zitten dan hij denkt dat het zit. Wetenschappelijk gezien is
dit zijn kracht, maar filosofisch en menselijk gezien zijn zwakte - hetgeen
blijkt uit zijn uitermate geringe morele inbreng in de problemen van deze
wereld. Het weten van de filosoof is een zéker weten. Dit betekent niet dat hij
bij gelegenheid geen fout kan maken en het betekent ook niet dat elke filosoof
alles zeker weet, maar het betekent wel dat de weg die hij volgt - als hij niet
in geloof of wetenschap strandt - noodzakelijk tot de waarheid moet leiden.
De zogenaamde discussie over
evolutie of creatie, zoals die gevoerd werd tussen gelovigen en wetenschappers
is zonder de filosofie dan ook een vruchteloze discussie. In het strijdperk
treden de hypothese en de waan en het noodzakelijke resultaat daarvan is de
verwarring.
Overigens ben ik er zeker van dat het ook de bedoeling is
om verwarring te stichten dat geeft immers de mogelijkheid om de evangelische
posities drastisch te verstevigen, met alle gevolgen van dien...
Boven dit gedeelte van mijn beschouwing heb ik met opzet
niet de evolutie geplaatst omdat mijn denkbeelden omtrent deze zaak op tal van
punten verschillen met de opvattingen van diegenen die er al toe gekomen zijn
van de evolutieleer te spreken in plaats van de evolutietheorie.
Bovendien is het voor mij ondoenlijk - en ook niet
noodzakelijk - om alle moderne variaties van de bedoelde theorie aan een
onderzoek te onderwerpen. Vooraf moeten echter twee dingen opgemerkt
worden: ten eerste, voor zover aanhangers van de evolutietheorie van
mening zijn dat de opeenvolgende fasen van het groeiproces bij toeval en door
toevallige inwerkingen van buitenaf - stralingen bijvoorbeeld - voor de dag
zijn gekomen, zij het bij het verkeerde eind hebben. Geen enkel verschijnsel ontstaat bij toeval, maar
juist omdat het toeval uitgesloten is. Het verschijnsel komt voor de dag
zoals het voor de dag komt omdat er geen andere mogelijkheid is. Als sommige
geleerden spreken van de toevalstreffer mens, dan geven zij er blijk van geen
filosofisch inzicht te hebben. Samenhangend met het bovenstaande kan ik geen
argument vinden voor de gedachte van de mutatie. Het is inderdaad een feit dat
organismen plotseling totaal kunnen veranderen als zij aan een intensieve
straling blootgesteld worden. Maar deze verandering levert geen organisme van
een hogere orde op; meestal is het resultaat een ziekelijk disharmonieus gedrocht en in het beste
geval kunnen wij spreken van een vorm van aanpassing.
Gewoonlijk denken de mensen - ten tweede - dat het
leven op aarde verschenen is, en zij denken ook dat het leven
verdeeld is in een aantal soorten, zoals daar zijn mensen en dieren en planten.
Maar beide gedachten zijn fout. Het leven verschijnt niet op de aarde, maar
de aarde, de planeet, zet zichzelf om tot leven, zodat wij kunnen zeggen
dat het leven op andere wijze de aarde is. Verder is het niet zo dat het
leven verdeeld is. Er is maar één leven en dat leven
vertoont zich naar velerlei variaties. Elke variatie is een andere organisatie
van dat éne leven, een stelling die door de wetenschap bevestigd wordt:
de biologen en biochemici hebben ontdekt dat alle vormen van leven
georganiseerd zijn op basis van cellen die volkomen gelijk zijn aan elkaar.
Voor zover die cellen ogenschijnlijk verschillen komt dat doordat zij in de
organisatie verschillende functies vervullen. Maar hun grondstructuur is
dezelfde.( Meer informatie, zie:
Beweging
en Verschijnsel deel 1, 2 en 3 )
Onder groeiproces versta ik het proces waartoe de
werkelijkheid komt als op een planeet het leven begonnen is zich van één cel te
organiseren tot dat samenstel van cellen dat wij de mens noemen. Dat de cellen,
met andere cellen, organisaties gaan vormen ligt besloten in de beweeglijkheid
van die cellen zelf. Er ligt niet in besloten welke organisatie zij gaan vormen
want dan zouden zij van het begin af aan verschillend moeten zijn. Het enige
dat op dit punt voor de cellen geldt, is dat zij zich gaan organiseren. Dat
bepaalde cellenorganisaties (organismen) zich tijdens het groeiproces opwerken
tot een hoger plan ligt besloten in die organisaties en niet in de cellen
afzonderlijk. Tijdens het groeiproces, dus tijdens het opwerken tot een hoger
plan, zijn er steeds organismen die nog verder kunnen en omdat zij dat kunnen
doen ze het ook... totdat tenslotte de
mens daar is, en daarmee is het groeiproces afgesloten. Een hogere mogelijkheid
is er voor het organisme niet. Maar er zijn ook organismen die tijdens het
groeiproces niet verder blijken te kunnen; op een gegeven moment is hun
organisatie stabiel geworden en dan blijft hij zoals hij is. Hij zal nooit in
staat zijn zich hoger op te werken: de groeikracht is er uit.
Dat betekent niet dat zo een organismen niet meer
verandert; juist omdat het een levende organisatie is gaat het organisme
trachten zich zo goed mogelijk aan te passen aan de omstandigheden.
Het aanpassingsproces stelt de organismen in staat in de natuur te overleven, zich in te stellen op en
zich te verweren tegen de aanslagen die voortdurend op het leven gepleegd
worden. Het spreekt vanzelf dat in dit proces de sterksten de meeste kans
hebben en we dus wel degelijk met Darwin van de survival of the fittest kunnen spreken. Uit dit proces ontstaan dus
inderdaad tal van soorten van levensorganisaties en dat is ook nu nog in de
natuur het geval. Het aanpassingsproces, dat zich doorzet via de voortplanting,
is een voortdurend proces dat voor het in stand blijven van het leven
onontbeerlijk is. Ook in de mens vindt dit proces plaats. Het groeiproces
echter houdt op als de laatste mogelijkheid, namelijk de mens, er uit is
gekomen. En dat proces herhaalt zich niet. Het is een beweging die eenmalig is
en die in één richting gaat: van het begin naar het einde. Toch is er
tevens ook weer wel van een zich herhalen van de beweging te spreken, namelijk
in de afzonderlijke individuen. Elk individueel organisme maakt om te beginnen
een groei door van één cel tot organisatie.
Zo groeit ook elk mens uit
van één bevruchte cel tot een volledig organisme. Het algemeen groeiproces
houdt op een zeker moment op om toch ook bewaard te blijven in het individuele
groeiproces. In dat individuele groeiproces herhalen zich - in grote trekken -
de fasen die een bepaald organisme tijdens het algemene groeiproces doorgemaakt
heeft. Zo herkennen wij bij de groei van de menselijke vrucht een soort van
vissenstadium. Maar meer dan een stadium is het niet. De mens passeert bij zijn
groei bepaalde visachtige structuren, zonder ooit echt een vis te zijn. En zo
passeert hij ook aapachtige structuren zonder ooit een aap te zijn. Het is niet
anders denkbaar dan dat zich in het algemene groeiproces tenslotte de komst van
de mens zal gaan aankondigen. Naarmate de mens dichter benaderd wordt zal het
betreffende organisme zich in zijn gedrag meer onderscheiden van zijn
ogenschijnlijke soortgenoten. Praktisch gezegd: onder de apen zal een
apensoort voorkomen die zich qua gedrag onderscheidt van de andere apen. En dat
komt doordat het eigenlijk géén aap is, het is de toekomstige mens die zich
voorlopig nog in het apenstadium bevindt. Kunnen wij nu zonder meer stellen dat
de mens van de aap afstamt? Neen, dat kunnen wij niet zeggen omdat de aap van
wie hij afstamt wezenlijk geen aap was. Als wij op het algemene groeiproces
terugkijken verdwijnen de voorvaderen van de mens zonder overgang in de
onvolgroeide organismen. Niemand zal ooit kunnen vaststellen in welk
onvolgroeid organisme voor het eerst de belofte van de komende mens verscholen lag.
En uiteindelijk is alle georganiseerde leven uit een veelheid van eendere
cellen voortgekomen.
Behalve dat er in de mens, zoals bij alle organismen, een
aanpassingsproces plaats vindt is er ook nog te spreken van een verhelderingsproces. Tijdens dat
proces verheldert zich de menselijke geest, verheldert zich het zelfbewustzijn.
Deze verheldering vindt, net als de aanpassing, plaats langs de weg van de
voortplanting. De opeenvolgende geslachten zijn steeds iets meer helder. Het is
een misvatting te menen dat de verheldering plaats vindt door de toenemende
kennis, door de studie en door het op scholen doorgeven van kennis. Het ligt
andersom: dat de mens meer en meer kennis krijgt van de werkelijkheid is
een gevolg van de toenemende verheldering. Daarom is het voor een indiaan uit
de binnenlanden van Zuid-Amerika mogelijk om het peil van onze kennis te
bereiken in een zeer korte tijd. De verheldering is namelijk ook in hem langs
de opeenvolgende geslachten - als het ware domweg doorgegaan. Daardoor is hij
in staat zich snel intellectueel op te trekken als hij in contact komt met onze
kennis. Het helder worden en voor de individuele mens het laten gelden daarvan,
is menselijk gesproken het enige waarom het gaat. Als we dit in de gaten hebben
valt er een nieuw licht op het aanpassingsproces zoals dat voor de mens geldt.
De survival of the fittest,
het overleven van de sterkste, en dus ook het zogenaamde recht van de sterkste
vertoont zich uiteindelijk bij de mens niet als een machts- en
geweldsaangelegenheid maar als een geestelijke zaak, als een zaak van het
zelfbewustzijn. Dit houdt in dat de overlevende niet is de eenzijdig
natuurlijke sterkste, maar de geestelijk sterkste. Voor ons gangbare besef is
de geestelijk sterkste diegene die het meest intellectueel ontwikkeld is. Dat
besef is verklaarbaar vanuit onze intellectuele cultuur. Maar het is een fout
besef: intellectuele ontwikkeling kan er aan méékomen maar het is niet
noodzakelijk.
Kunstzinnige ontwikkeling b.v. kan er ook aan méékomen.
Waarom het gaat is dit, dat diegene geestelijk sterk is die zijn verstand heeft
weten te zuiveren; die zich heeft weten te verlossen van de waan; die zich er
op gericht heeft de waarheid in zichzelf naar boven te brengen. Dat kan een
filosoof zijn, maar dat behoeft niet - het is in ieder geval een mens die
eindelijk wijs geworden is. Een mens die het niet goed wijs zijn van zich
afgeschud heeft. Deze mens evenwel is het tegendeel van een dwingeland, hij is
noodzakelijk niet op macht belust, hij is door en door vredelievend en hij ziet
de werkelijkheid als één geheel waarin de mensen met zijn allen leven.
TENSLOTTE
De evangelisten doen het in hun televisieprogramma
voorkomen alsof de aanhangers van de evolutiegedachte noodzakelijk tot het
verheerlijken van de sterkste en dus van het geweld en de macht komen. Zij
laten beelden zien van parades in Moskou en in het toenmalige derde rijk. Zij
leggen een verband tussen de goddeloosheid- want evolutie sluit goddelijk
bestuur uit- en het geweld. Dit is nu een voorbeeld van schandelijk bedrog:
ten eerste is het een onweerlegbaar feit dat de evangelisten zelf onveranderlijk
de zijde van het geweld kiezen, dat zij zonder mankeren de vrije en
rechtvaardige mensen trachten uit te roeien en dat zij altijd de hielen likken
van de door god aangestelde machtigen. Zij zouden er goed aan doen de
geschiedenis tot op de dag van vandaag (Duitsland. !) eens uit andere boekjes
te bestuderen dan uit hun door henzelf vervalste Bijbel. En ten tweede is het
nog weer eens een keihard bewijs voor de juistheid van het inzicht dat de
gelovigen in een waan leven en dat zij niet het flauwste benul van de
werkelijkheid hebben. Dit is niet alleen jammer, het is voor onze wereld zelfs
levensgevaarlijk...
No. 80 - november 1977
Bovenstaande
tekst is geschreven:
Door
Jan Vis, filosoof.
Bladwijzer: De GROEI van het LEVEN ; Overgang-1 ; Darwin
; WETENSCHAPPELIJK
CONGRES ; onder groeiproces versta
ik ; Er is maar ÉÉN LEVEN ; Het aanpassingsproces stelt ; Geen enkel verschijnsel
ontstaat bij toeval ; de
voorvaderen/voorouders van de
mens ; Hoe benadert de mens de waarheid ;
Naar artikelen: Het toenemend belang van het
atheïsme ; De criticus inzake “De evolutie”- zie nr. 02 ; Geen god wat dan ; Briewisseling- Geweld-
Godsdienst- Geloof ; DARWIN: zie A, B, C, D, E, G, H, K zie bladw. ; De kunst van
het filosoferen ; Bestrijders en Begrijpers van
de GODSDIENST..! zie afl.51
; De
begrippen Godsdienst en Geloof – Hoe zit dat..? ; De fundamentele intolerantie van de Godsdienst
; God bestaat niet ; Bedreiging van het
vrijdenken en het atheïsme ; De verdedigers van de Godsdienst ; Toch nog een Theocratie- zie afl. 18
; Ongewenst atheïsme- zie afl.
32 ; Een grens te ver
(Israël) ; Verbieden van de godsdienst..?-zie afl. 21
; Discrimineert / onderdrukt de Westerse Cultuur..?
zie aflevering 60 / 61 ; Burqa, volg bladwijzer ; Uilenspiegel en de macht ; Gedachten
over Ontstaan en Bestaan ; Is er dan toch een GOD..? Hoe zit dat..? DE ISLAM - De herrijzenis
van de Halve Maan - DE ISLAM
; Briefwisseling-
Geweld- Godsdienst- Geloof ; Vrijheid
van Godsdienst ; Kan alles maar..!-zie bladwijzers ; de
kunst; het schone verschijnsel ; Samenleving,
Maatschappij en Gezin ; Filosofie van de kunst ; Beweging
en verschijnsel deel 1 t/m 3 ; Hoe
zit het nou met god..? ; Het Nihilisme ; Vernietiging
van de macht ; Ongehoorzaamheid
; Een alternatief bestuur ; Artikelen
betreffende o.a. Moslims / ISLAM ; Proces v/d Eeuw tegen alle ingezetenen van
Nederland.!.? ; Waar
gaat het in de mensheid nu wezenlijk om ; Niet
zeuren, god bestaat niet – zie inhoudsopgave nr. 13( godsdiensten een
cultuur..? ) ; Kunnen Moslims
zich invoegen in de Moderne cultuur..? – aflevering no. 37 ; Wij dulden
geen tegenspraak – zie INHOUDSOPGAVE – zie nr. 10 ; Seksueel misbruik – Hoe zit dat..? – zie bladw. ; De
koran ; Leidt
de toename van de kennis tot een beter weten..? – zie bladw.
; JESAJA – zie A..!
, B
, C , D
, E
, - zoekterm “ Jesaja “ ; Op de vlucht voor je eigen denken ; De Grote Vierslag(nihilisme, anarchisme, socialisme en
communisme) ; Nihilisme en Anarchisme als
basis van het Atheïsme ; Islamitische geldingsdrang – zie afl. 27 ; Polariseren
leidt naar een hoger plan(stuwt op) v/d DEMOCRATIE – zie afl. 24 en 25
; Het
geheel is meer dan de som der delen ; Sociale
Bewogenheid – zie bladw. ; De
Rechtsstaat – zie bladwijzers ; Religies bevestigen het Geestelijke Karakter v/d mens..! – zie
bladw. ; De filosofie
van de geschiedenis ; Onvolwassen
Mensheid-zie nr. 50..! ; Depressies
-Hoe zit dat..?-zie bladw. ; Kan macht
zich ten goede keren ; De heilige wet-De Sjari’a ; Onder MACHT
versta ik - zie de link: doorbreek de
vicieuze cirkel; de Oplossing ; De ontwikkeling
van het denken ; De ontwikkeling van de West Europese Cultuur
; Een korte schets van de menselijke seksualiteit
; Het
zelfbeschikkingsrecht ; Abortus
provocatus ; Alledaags commentaar ; Cultuur
filosofische opmerkingen ; Eenzaamheid en onvrijheid ;
Filosofie van de Hak op de Tak 1 t/m 73 ; Kan macht
zich ten goede keren? ; Robot denken ; Tijl Uilenspiegel
; Varia 1 t/m 10
; Vernietiging van macht en het alternatief bestuur
; Voor
welke vrijheid kiest U ;
Terug naar: De Startpagina
Artikel
(nov. '77) werd geplaatst in de uitgave "IN NIETS NEUTRAAL" van De
Vrije Gedachte te Rotterdam.
Aangezien
de filosofie er niet is voor enkele bevoorrechten, maar juist voor alle mensen,
is het citeren uit dit artikel zonder meer toegestaan.
Bronvermelding
wordt echter wel op prijs gesteld.
|